Paleisbeeld

Lasergesneden rvs
Sarphatipark
Oplevering: 2021
Opdracht: Stichting het Nieuwe Zuiden

In de vijver in het Sarphatipark ligt een leeg kunstplatform.
Stichting het Nieuwe Zuiden zag hier een uitgelezen plek voor een ode aan het Paleis voor Volksvlijt, dat onder Samuel Sarphati’s leiding tot stand kwam. Deze Amsterdamse armenarts en ondernemer was tijdens een bezoek aan Londen diep onder de indruk geraakt van het Crystal Palace.

Het Paleis voor Volksvlijt was een ruim zestig meter hoge suikertaart van ijzer en glas. Een toonbeeld van de vooruitgang en maatschappelijke perspectieven. Het had als doel de ‘verspreiding en bevordering van het volksgeluk’ en was als culturele hotspot geliefd onder vele Amsterdammers. Een brand verwoestte het Paleis in 1929, en heeft sindsdien een bijna mythische reputatie.

Zowel de oorspronkelijke maquette, de skeletbouw, als de resten van het gebouw na de brand bezitten een ijle schoonheid. Want hoewel architect Outshoorn zich liet inspireren door het Crystal Palace voegde hij daar heel veel ornamenten, koepels en torentjes aan toe. Onder deze laag versieringen bevindt zich echter, wel degelijk een kenmerkende heldere structuur. Dit ritmische silhouet heb ik benut voor een lichte representatie, als ware het omhulsel van een geest die nog rondzwerft in het park en die je nieuwsgierig maakt naar zijn herkomst.

Het platform in de vijver is in principe bedoeld voor kunst, maar wordt vooral door eenden en andere watervogels gebruikt. Zo krijgt dit paleis weer een nieuw leven: het is niet alleen van heel groot naar heel klein, de gebruiker is nu dier in plaats van mens.